Een geweldig portret begint niet met alles tegelijk
In deze tijd zijn we steeds opzoek naar de sneltrein. Met alles. Een paar weken terug vertelde iemand die zich bezig houdt met marketing dat goede marketing altijd minimaal deze 2 woorden bevat: ‘Makkelijk en snel.’
Dat gaat zeker niet op voor portrettekenen. Het wordt pas makkelijk als je dat opgeeft en begint met een paar stappen die er ogenschijnlijk niet zovceel toe doen.
Maar, net als vaak, ik wist dat ook pas achteraf. Voor ik dat begreep was ik al achterstevoren begonnen.
In het begin wilde ik teveel ineens
In het begin wil je gewoon veel teveel. Je stort je op een portret en dan wil je gelijk in 1x alles erop. Wat je bijvoorbeeld overslaat is dat voor je het gezicht gelijkend hebt je beter eerst kunt leren wat je wel tekent en vooral wat je niet tekent.
Want dat is zeker valkuil nummer 1. Je tekent al snel, zeker in het begin, ja, teveel. Te lang bezig met details en nog voor je weet hoe je een tekening als het ware bouwt, ben je al met het eind in je hoofd bezig. Logisch, maar wel achterstevoren.

Paul Bakker
Tekenen geeft je zoveel meer vrijheid als fotografie. in fantasie en ook in materiaal. Ja, ik begon met de fotovakschool. Daar ontdekte ik de studio en hoe je met licht sfeer en compositie maakt. Dat gebruik ik nog elke dag in mijn tekeningen.

Wil je ook een uniek verhaal aan de muur?
In deze tijd wordt het meest vane en foto getekend. Het tekent zoveel makkelijker als je eem foto hebt die je aanspreekt. Daarom, wil je familie of vrienden tekenen? Begin met de foto's en maak ze zelf.
De mix van PortretPassie
Tekenen
Een geweldig portret is geen appeltje eitje. Toch zijn er vaak wel technieken die je helpen die gelijkenis goed op papier te krijgen.
Er is wel een maar, je leert het niet ´overnight´. Goed tekenen kost tijd en soms ook doorzetten als het een paar keer mis gaat.
Materiaal
Materiaal kan voor je werken maar ook net zo makkelijk tegen je.
Denk aan houtskool, het vlekt geweldig als je niet uitkijkt maar toch is juist die eigenschap super handig
Gevoel
Dat lijkt ongrijpbaar en vaag. Dacht ik. Tot ik een portret begon terwijl ik boos was.
En ik het geluk had dat ik dit portret eerder had getekend. Het verschil in oogopslag was opmerkelijk.
Daarmee besefte ik hoe je gevoel helpt bij het tekenen van gelijkenis.
Op naar de volgende stap
Voelen je portretten ook levenloos aan, ondanks al je inspanningen? Je bent niet de enige! Ik herinner me die frustratie maar al te goed. Eindeloos YouTube en boeken vol theorie… maar toch leken mijn portretten nergens op. Totdat…..
Kunst, in welke vorm dan ook is emotie. Natuurlijk kun je niet zonder techniek. Maar als je de link niet tussen die twee legt blijft het een worsteling.
In Net Echt zie je hoe je die zoektocht stopt. Geen onnodige potloden of ingewikkelde methodes. Je ontdekt hoe jij een gezicht ziet waarmee je die aanpassing doet waardoor je wel portretten maakt waarvan iedereen zegt: ‘Yes!, dat is hem (of haar) precies!
"Door een medecursist van de teken/ schilderschool ben ik getipt om eens te kijken op de site van Paul Bakker “portret tekenen leren”. Nou dat heb ik gedaan en blij verrast
Margreet Wagemakers
“Paul schrijft altijd onderaan pagina’s dat je niet moet blijven zitten met vragen en/of opmerkingen, maar direct moet bellen of mailen. Dit maakt hij dan ook in de praktijk echt waar.
Stef Bos