Een geweldig portret begint niet met tekenen
In deze tijd zijn we steeds opzoek naar de sneltrein. Met alles. Een paar weken terug vertelde iemand die zich bezig houdt met marketing dat goede marketing altijd minimaal deze 2 woorden bevat: ‘Makkelijk en snel.’
Dat gaat zeker niet op voor portrettekenen. Omdat het niet om tekenen alleen gaat. Ik ontdekte hoe je jezelf bewust maakt van de onbewuste triggers die je helpen of juist tegenwerken met tekenen.
Maar, net als vaak, ik wist dat ook pas achteraf. Voor ik dat begreep was ik al achterstevoren begonnen.
In het begin wilde ik teveel ineens
In het begin wil je gewoon veel teveel. Wat je bijvoorbeeld overslaat is dat voor je het gezicht gelijkend hebt je beter eerst kunt ontdekken hoe je zelfkritiek omzet in creativiteit. Zodat het geen blok aan je been wordt.
Want dat is zeker valkuil nummer 1. Je legt, zeker in het begin al makkelijk het accent op dat wat niet klopt.
En dan gooi je, ook makkelijk, het proces overboord waar je eerst leert dat een gelijkend portret niet alleen valt of staat met de gelijkenis van het voorbeeld maar ook met het authentieke van de tekenaar of tekenares zelf.
En zo is portret tekenen een mooi voorbeeld van hoe kunst en psychologie elkaar juist versterken.

Uit de begintijd 2013
Ik mix psychologie en portrettekenen waarmee ik meer begrip zoek in wat ik zie en waarom ik het zo teken. Daarmee is mijn doel om portretten te tekenen die een verhaal vertellen, een gevoel oproepen. Zodat ze als het ware tot leven komen, zowel voor mij als voor de toeschouwer.

Zomer 2015
Onze tijd staat bol van 'snel' en 'makkelijk.' Natuurlijk zijn er dingen die je geweldig helpen maar het totaal plaatje is dat portrettekenen geen sprintje is. Eerder een 10 kilometer loop.
De mix van PortretPassie
Tekenen
Een geweldig portret is geen appeltje eitje. Toch zijn er vaak wel technieken die je helpen die gelijkenis goed op papier te krijgen.
Er is wel een maar, je leert het niet ´overnight´. Goed tekenen kost tijd en soms ook doorzetten als het een paar keer mis gaat.
Materiaal
Materiaal kan voor je werken maar ook net zo makkelijk tegen je.
Denk aan houtskool, het vlekt geweldig als je niet uitkijkt maar toch is juist die eigenschap super handig
Gevoel
Dat lijkt ongrijpbaar en vaag. Dacht ik. Tot ik een portret begon terwijl ik boos was.
En ik het geluk had dat ik dit portret eerder had getekend. Het verschil in oogopslag was opmerkelijk.
Daarmee besefte ik hoe je gevoel helpt bij het tekenen van gelijkenis.
Op naar de volgende stap
Voelen je portretten ook levenloos aan, ondanks al je inspanningen? Je bent niet de enige! Ik herinner me die frustratie maar al te goed. Eindeloos YouTube en boeken vol theorie… maar toch leken mijn portretten nergens op. Totdat…..
Kunst, in welke vorm dan ook is emotie. Natuurlijk kun je niet zonder techniek. Maar als je de link niet tussen die twee legt blijft het een worsteling.
In Net Echt zie je hoe je die zoektocht stopt. Geen onnodige potloden of ingewikkelde methodes. Je ontdekt hoe jij een gezicht ziet waarmee je die aanpassing doet waardoor je wel portretten maakt waarvan iedereen zegt: ‘Yes!, dat is hem (of haar) precies!
"Door een medecursist van de teken/ schilderschool ben ik getipt om eens te kijken op de site van Paul Bakker “portret tekenen leren”. Nou dat heb ik gedaan en blij verrast
Margreet Wagemakers
“Paul schrijft altijd onderaan pagina’s dat je niet moet blijven zitten met vragen en/of opmerkingen, maar direct moet bellen of mailen. Dit maakt hij dan ook in de praktijk echt waar.
Stef Bos
