Houding en oogopslag van je portret maken ook dat een portrettekening mensen aanspreekt of niet.
Hieronder een artikel dat het antwoord geeft op waarom mensen voor die houding of oogopslag gevoelig zijn en juist daarom een bepaald werk meer waarderen.
Wat is aantrekkelijk
Aantrekkelijkheid heeft te maken met smaak en smaak wordt bepaald door een aantal basis gevoelens die bij alle mensen aanwezig zijn. In die combinatie van basis gevoelens ligt het uniek zijn van ieder mens. Je kunt de twaalf ‘basis aantrekkingskrachten’ als gelijke ingrediënten voor een recept zien, maar de hoeveelheden per onderdeel zijn voor ieder mens verschillend.
Wat voor reclame geldt werkt ook bij portretten
In de reclame wereld zijn deze basis krachten bekend en worden ze gebruikt om mensen te beïnvloeden. In feite zijn het archetypische gedachten. Deze dingen zijn al zo vaak getest dat je rustig kunt aannemen dat het zo werkt en bovendien of we willen of niet we ’trappen’ er met enige regelmaat ook zelf in.
De onderstaande lijst bestaat uit een aantal basisbehoeften van mensen die ook in succesvolle reclames gebruikt worden…
7 instincten, 4 wensen, en liefde
- 1. instinct naar vriendschap
- 2. instinct om te beschermen
- 3. het instinct om aantrekkelijk gevonden te willen worden zijn
- 4. instinct voor zelfbescherming
- 5. wens om uit te blinken
- 6. wens naar winst
- 7. instinct om te vluchten
- 8. wens voor vrijheid
- 9. instinct om pijn te vermijden
- 10. instinct voor angst
- 11. liefde
- 12. de wens voor aandacht
Net als in de reclame heb je als illustrator over de boodschap weinig te zeggen maar wel over de manier waarop je die boodschap presenteert, wat voor idee je gebruikt. Zo heb je over je portret model ook weinig te zeggen, een gezicht is een vast gegeven maar over de presentatie, de compositie weer wel.
Hoe deze basis ingrediënten te gebruiken
Wanneer je begrijpt hoe deze twaalf basis ingrediënten werken kun je een veel betere afweging maken over hoe je jouw portret gaat tekenen. En is ook de kans op succes vele malen groter. Juist door hier gebruik van te maken kun je een andere ‘presentatie’ geven van je portret dan de gebruikelijke.
Hieronder 2 portretten die door middel van presentatie niet gebruikelijk zijn maar zo wel een heel verhaal vertellen.


Waar begin je mee als je dit toepast?
De vraag die je jezelf stelt: is hoeveel van de onderliggende gedachte, het verhaal achter het portret kan ik meenemen in de tekening. Door terug te redeneren naar de basis behoeften maak je als het ware sjablonen in je hoofd waarbij je, wanneer je jouw model hebt gezien en of gefotografeerd, weet welke je moet pakken.
Wat is het verhaal achter jouw portret
Dat antwoord, wat het verhaal achter het portret is, kun je weer terugkoppelen naar de basisbehoeften. Wanneer je een portret maakt van een moeder en kind dan reik je naar het moeder instinct waarbij de liefde voor het kind voorop staat. Dat uitdrukking te geven op de manier die past bij jouw model is de kunst van de tekenaar. Dat red je niet als je even een foto laat insturen waarvan je het portret tekent.
Wanneer je zelf foto’s maakt voorkom je onverwachte problemen en mis je niet die momenten die het portret juist die uitstraling geven die jouw werk zo uniek maakt.
Zo’n moment kan net het verschil in expressie zijn dat je bij dit boven staande voorbeeld ziet. Vandaar kun je een grondige studie maken van de mogelijkheden en voorkom je, wanneer je direct begint, dat je achteraf ontdekt dat er veel meer in zat. Handig als je van te voren je compositie goed voor elkaar hebt.
Ik hoop dat dit artikel je helpt met je portrettekeningen.