Dit onderwerp over portrettekenen is eigenlijk marketing.
Je hebt er wat aan als je bijvoorbeeld je tekeningen wilt verkopen. In deze tijd wordt er van alles geschreven over:
hoe je te presenteren als succesvol
zowel in de echte wereld als op internet. Zo zie je door de bomen het bos niet meer en schaf je van alles aan waarvan je denkt dat het absoluut noodzakelijk is. In werkelijkheid belemmeren al dit soort zaken je alleen maar. Vaak zijn het ‘adviezen’ van anderen waardoor je van je oorspronkelijk pad afwijkt.
Ik geef je de top drie:
1. Visite kaartjes
Je hebt geen kaartjes nodig of ander soortgelijke artikelen, wat je nodig hebt is focus en eenvoud. Het enige wat je moet doen is focus op je werk en mensen vinden die jouw werk waarderen en wel zo dat ze, indien je wilt leven van je werk, het ook kopen. Meer niet.
Hoe doe je dat dan? Bijvoorbeeld: Maak een fotoboek met je tekeningen.
Wil je echt een professionele presentatie voor vrijwel geen geld? Een fotoboek (je) is het antwoord. Kun je voor een paar euro via bijvoorbeeld webprint laten maken. Begeleidende tekst erbij en je hebt al een ‘profi’ uitstraling. Vroeger, nou ja, tot ergens begin 2000 denk ik, ging ik vaak met de trein. Als je dan een tekenblok meen hebt zit je nooit zonder gesprek. Over geen soort tekening zijn zoveel meningen als dat van een portret. En je houdt er leuke contacten aan over. Tje, nu reis ik nooit meer met de trein omdat het onveilig is, zowel op de stations als in de trein, vaak smerig en dan ook nogeens kun je er niet op rekenen dat je op tijd bent.
2. Een kunstopleiding.
Leren kun je op veel verschillende manieren. Teken is echter vooral DOEN. Meesterschap komt met ervaring en……..hoe jij kijkt. Wat je echt nodig hebt is passie voor tekenen en het verlangen om die passie om te zetten in kunst. Tekenen is doen en gaandeweg kom je op ideeën over vorm en stijl en daarmee ook op de manier hoe je het kunt verkopen als je dat wilt. Natuurlijk, leren helpt, het voorkomt dat je het wiel soms opnieuw moet uitvinden. Maar een kunstopleiding is geen voorwaarde voor succes.
Zelf leer ik liever van mensen uit de praktijk. Mensen die zelf regelmatig tekenen of het nu hobbyisten zijn of professionals.
3. Een meesterwerk,
Nog een dooddoener. Je bent zo goed als je laatste tekening of portret dat je maakt. Niet meer en niet minder. Je wist het misschien al maar mensen kopen op emotie. Ze bekijken je werk en krijgen daar een bepaald gevoel bij, dat gevoel bepaalt of ze het wel of niet leuk vinden. Hier zijn de 5 elementen die het verhaal, de emotie, vertellen van je tekening.
Mocht je het interessant vinden: ik maak me niet druk over wat nu wel of niet moet om succesvol te zijn als tekenaar. Dat hoef ik ook niet. Als tekenaar doe ik wat me leuk lijkt en het liefst samen met anderen. En of ik professioneel ben dat moet mijn werk maar uitmaken.
En dan nog succes……
In de maatschappij wordt succes vaak verward met zaken als status of bezit. Maar al zou je de tijd nemen om succesvolle mensen te bestuderen hebben ze vrijwel allemaal iets belangrijks gemeen. De meest succesvolle mensen betekenen echt iets voor anderen.
En dat is waar het om gaat: succes kun je alleen meten in het antwoord op de vraag: wat beteken je voor een ander. Of wel het geheim van succes in één zinnetje.